Uw nachtmerrie? Aanzegging arbeidscontract!
Cheffie zit aan het stuur, bepaalt de koers en de norm. In dit geval is dat afscheid nemen van Sjors. Sjors moet op zoek naar ander werk. Allerlei onzekerheden en gedoe.
Wanneer het aanzeggen van een tijdelijk contract wat onhandig gebeurt, kan de werknemer reageren door zich ziek te melden. Hier komt een emotioneel krachtenveld bij elkaar en soms gezondheidsreacties. Er kan een emotionele verstrikking en schade ontstaan waardoor deze werknemer een negatieve ambassadeur van
zijn ex-werkgever blijft.
De financiële schade voor de werkgever kan enorm oplopen door kosten aan bedrijfsarts, jurist en bij ziek uitdienst een gevolgschade, tot maximaal 12 jaar!! Voor veel werkgevers is dit een nachtmerrie! In deze nachtmerrie heerst verwarring en is de werkgever zijn regie kwijt.
Moet dit altijd tot een nachtmerrie leiden? Ons antwoord is nee!!
Voor ieder mens is arbeid en werk in de basis het vervullen van levensbehoeften betreft persoonlijke vorming, ontwikkeling, welzijn en levensonderhoud. Bij het niet verlengen van een tijdelijk arbeidscontract raakt het deze basisbehoefte van de werknemer. Een gedragsreactie is daarom te verwachten en begrijpelijk.
De manier waarop de werkgever de aanzegging van het tijdelijke contract doet, is alles bepalend voor de reactie van de werknemer. Hoe de bal gekaatst wordt naar de werknemer zo krijgt de werkgever hem weer terug.
Het aanzeggen van een tijdelijk contract vereist van de werkgever tact en leidinggevende vaardigheden. Daarnaast is tijdens het samenwerken een collegiale loyaliteit ontstaan wat de zaak emotioneel nog complexer maakt. Zo’n aardige kerel, die Sjors, maar het voldoet niet.
Een ervaren casemanager als onafhankelijke, neutrale gespreksleider kan deze nachtmerrie voorkomen.
Cheffie: Sjors ik heb de casemanager gevraagd dit gesprek te leiden omdat ik je tijdelijk contract niet zal verlengen.
De casemanager neemt de leiding over van het aanzeggingsgesprek.
Begeleid gedragsreacties van de werknemer en de werkgever met de eventuele emotionele uitingen. Ondervraagd de werknemer wat hij nodig heeft om zijn arbeid de komende 4-5 weken tot einde contract goed te kunnen blijven leveren. Maakt afspraken en de werkgever blijft de regie houden.
De werkgever kan samen met de casemanager de werknemer tijdelijke ondersteuning bieden bij het zoeken van
een nieuwe baan.
De werknemer kan tot einde contract de casemanager om ondersteuning vragen zodat hij zijn arbeid maximaal kan blijven leveren.
Zeer kostenbesparend en de werkgever voorkomt zijn nachtmerrie! Deze werknemer zal een zeer positieve ambassadeur van zijn ex-werkgever blijven!
Door: Coen Splinter
-
Datum:14 juli 2016
Meer columns
-
De Tunnelvisieval: Verlies van Verbinding door Blauw Gedrag op de Werkvloer
-
Is tijd je vriend of je vijand?
-
Sociale veiligheid als bedrijfscultuur?!
-
Luchtige en plezierige re-integratie tijdens ziekte: Het geheim van een positieve herstart
-
Casemanager en Inzetbaarheidscoach
-
Casemanager en Inzetbaarheidscoach
-
Gedoe! Werknemer werkt niet!
-
Het hoofd boven water houden bij overbelasting of te veel stress?
-
Het hoofd boven water houden bij overbelasting of te veel stress?
-
Hoe behoud je je veerkracht?
-
De enige constante is verandering
-
Met aandacht en nieuwsgierigheid heb je GOUD in handen
-
Wie draagt de Rugzak van de werknemer?
-
Vertrouwen … daar kun je OP en AAN bouwen!
-
Psychische onbalans door onvoldoende zelfzorg!